Saturday 17 January 2015

bantulah golongan yg memerlukan

Assalamualaikum wbt..
Sihat ko adik kakok semua???

Sihat gak Alhamdulillah
Kalu sakit gak.. 
Syafakallah

Dimulakan dengan BISMILLAH
Jom sama2 kita selawat ke atas junjungan besar nabi MUHAMMAD SAW dan sejahtera keatas ahli keluarga baginda.

"ALLAHUMMA SOLLI ALA SAYYIDINA MUHAMMAD"

di kepekatan mlm ni rase nk share cerita lah... 

Just rasa ingin berkongsi supaya kita sedar... 

Ptg td sy ke kota bharu ade urusan dgn pak sepupu saya...
Setelah selesai urusan...
Kami ke pantai cahaya bulan sekejap sebelum menanti waktu maghrib kunjung tiba...

Diperjalanan.. Mata saya liar meneliti kesan atau akibat daripada banjir yg berlaku baru2 ini...

Sungguh tak terjangkau oleh akal fikiran manusia.. Kuasa MU mmg tiada tanding nya...

Sedih/sayu/pilu
Mmg tiada kata dpt diucapkan melainkan mata hanya memerhati..

ALLAHURABBI

Setelah sampai di PCB kami singgah sekejap shj sbb masa tak mengizinkan... 
Panggilan ALLAH sudah berkumandang di corong2 speaker masjid dan surau berdekatan menandakan waktu maghrib sudah masuk...

Kami pon meneruskan perjalan kami menuju ke masjid di tepi stadium berdekatan dgn kfc kota bharu..
Sbb knp pilih nk smbahyang kat situ.. Sbb pak sepupu sy nih kempunan nk mkn KFC sejak hari tu lg..

Sy pon turut je lah kehendaknya... Kesian kat dia.. Kan kempunan plak... Lg pon dia baru je cuti semester...
So, sy yg duk kat kg nih la bleh teman dia.. Haha

Setelah selesai tugas saya sbg hambaNYA.. Sy pon keluar masjid.. Dgn tenang.. Terpandang pak sepupu sy tgh belek2 dia punya android.. Kalau tak silap sy Note 1... Ingt duk buat apa.. Rupa2 nya duk baca al Quran... 

Mcm ni.. Memandang kes kecurian kerap sngt berlaku.. Kami cdg solat asing2.. Supaya ade yg boleh tgk2 kan motor time kami smbhyang... 

Alhamdulillah... Terdetik di hati.. Mulia sungguh pekerti mu wahai pak sepupu ku... Tak kira di mana kita berada... 
Amalan harian jgn kita lupakan...
Aku bermonolog dlm hati...
"Malu nye rasa.. Bkn malu pada manusia.. Malu pada sang khaliq"

Kami pon ke KFC yg berada bersebelahan...
Awal2 lg dh rancang pilih kfc kat kb sng nk park motor dpn pintu.. So, x risau la sbb kami nmpak motor kami..

Setelah kami order.. Maka menjamu selera lah kami berdua..
Tgh2 saya menjamah ayam utk dimakan.. 
Terpandang satu sosok tubuh anak kecil.. berseluar track, baju t90 dan berkopiah putih
Sy pikir dlm lingkungan 12-13 tahun gitu... Berada di luar restauran kfc itu.. 

Sesekali budak itu mencuri lihat kearah dlm tingkap kaca tempat kami mkn kebetulan yg berada bersebelahan cermin itu satu family... 

Saya dari td memerhati.. Mula2 ingt sedang tunggu 
Siapa2 yg masuk membeli.. 
Kemudian hati sy tersentap bila melihat anak itu membuat isyarat tgn nya kpd pelanggan yg keluar dri kfc itu.. 

Dari jauh saya perhatikan... ALLAHURABBI...
Rupanya dia itu OKU.. Anak itu bisu... 
Kemudian sy lihat anak itu mencuba utk berinteraksi dgn bahasa isyarat dgn org2 yg keluar.. Ada yg memberi sedikit wang.. Ada yg pergi berlalu tanpa belas ehsan...

Terasa sayu hati ini... Terpikir jgk.. Dimana keluarga nya disaat ini.. Dimana adik beradiknya disaat ini..
 Dimana tempat tinggalnya.. 
Kenapa masih berada di kawasan ini berseorangan...
Persoalan demi persoalan berlari dibenakku..

Aku nekad utk jumpa anak itu lps habis mkn... Setelah siap aku pon keluar dgn pak sepupu ku menuju ke motor yg berada x jauh di depan kami...

Mata melilau memerhati sekeliling mencari sosok tubuh anak kecil td.. Tp malangnya aku tak nampak pon..

Ya ALLAH kemana anak itu pergi... 
Aku hnya nk membantu... 
Kemudian aku sekali berpaling kearah kfc dgn harapan akan ketemu apa yg dicari..
Sungguh ALLAH maha mengetahui apa yg tengah bermain dipikiran ku...

Anak itu muncul di sebalik dinding depan kfc..
Aku tersenyum...
Terus aku melambaikan tangan aku memberi isyarat supaya datang dekat aku...

Kemudian dia dtg mendekati kami.. Aku pon bertanya..
Dgn nada yg biasa.. "Makan doh ko"??? 
Walau dlm hati hanya tuhan saja yg tahu.. 
Aku sdg menangis...

Dia pon membuat isyarat tangannya menandakan tak makan lg..
Ma shaa ALLAH... Mmg betul adik itu bisu...
Aku mati kata... 
Soalan yg dirancang utk ditanya entah kemana.. Hanya satu soalan itu shj yg sempat aku tanya...

Kemudian serta merta aku menyeluk pokey seluar ku dan menghulurkan sedikit apa yg termampu.. 
Saat itu mata berkaca tak siapa nampak.. Sbb mlm kan...
Kemudian adk itu berlalu dgn senyuman.. 
Senyuman itu telah membuatkan hati aku hiba dik..
Tak mampu abg nk beri lebih.. Hnya itu shj abg mampu..

Mmg adik yg diuji dgn keadaan mcm tuh... Tp sebenarnya aku yg diuji...

Saat anak2 sebaya beliau tgh makan bersama keluarga di restoren mahal... Dia hanya mampu melihat dari luar cermin kaca..
Saat orang lain membeli belah keperluan bersama keluarga dia hanya mampu melihat dari jauh shj..

Sungguh air mata ni x dpt lg bertahan di kelopak mata..

sabar yea adik... ALLAH uji hamba nya sesuai dgn kemampuan hambanya.. Adik kuat.. Sbb tu ALLAH uji adk..

InshaALLAH jika ada rezeki aku berjumpa lg dgn adk nih.. Rasa nk bwk adk nih g mkn kfc je..

Adik jgn sedih yea... 
Aku tahu mcm mne rasa bila kita tiada tempat utk kita bergantung.. Aku tahu dik..

Abg x tau adik nih anak yatim atau masih punya abah atau emak..
Cuma yg pasti.. Jika adk anak yatim.. Jgn risau.. ALLAH sentiasa bersama adik.. Yg penting jgn tinggal solat... Jaga adab kita dgn TUHAN,. Adab dgn manusia...

Maaf jika ada typo atau kesilapan ayat.. Sbb sy menulis dlm keadaan sebak..

Satu pesana saya utk semua..:
Jika anda melihat atau terserempak dgn adik ini atau org yg tgh memerlukan... Bantulah mereka.. Bantulah mereka bantulah mereka... Walau hanya beri sekeping roti...

Semoga ia akan menjadi asbab utk kita semua masuk ke syurga ALLAH nanti...

#CeritaIniHanyaUtkMeluahkanPerasaanSedihHatiku

Semua yg ada ini.. Semua milik ALLAH.. Kita hanya mengusahakan saja..

Lokasi: kfc stadium sultan muhammad ke empat kota bharu
18.januari.2015
Sabtu

#AkuMenulisBukanKernaNama 
#AkuAnakYatim
#ALLAHadaBersamaMu




No comments:

Post a Comment